Oh, no! It's leaking

tiistai 31. elokuuta 2010

Ruotsin TV 21.2.1982

KARPO:
Te olette itse olleet kymmenen vuoden ajan tätä SRK:n henkeä luomassa ja ylläpitämässä. Oletteko joskus tuntenut pistoa mielessänne, tästä ajasta?

SILLANPÄA:
Olen monesti. Tämän asian, ensimmäinen kerta kun minä olin ensimmäisessä johtokunnan kokouksessa Raahessa. Silloin tuli semmonen asia, että tarjottiin käytettäväksi tämän maailman rahoja. Ja minä vielä tänä päivänä näen sen henkilön kasvot, joka nämä asiat toi esiin. Meille ei johtokunnassa sanottu, kuinka, suurista rahamääristä oli kysymys, mistä ne rahat tulevat. Mutta onhan meillä nyt jo kirjastoissakin kirjoja, joissa sanotaan mistä nämä rahat tulevat. Sillä silloinki sanottiin jo tällä samalla lauseella, mikä on tässä kirjastossakin saatavassa kirjassa, kun siinä sanotaan, että tällä pitää tehdä näillä rahoilla kommunismin vastaista toimintaa.
Ja silloin lähdettiin sille tielle, että otettiin Jumalan sanaa, että pidettiin seuroja, mutta samassa ajettiin myöskin politiikkaa. Ja me ymmärrämme hyvin millai tätä politiikkaa harjoitetaan, jos saamamiehet ottavat tällaisista, asioista rahaa ja omana aatteena on sitten jonku määrätyn puolueen ohjelma.

KARPO:
- Te olette itse ollut päättämässä tällaisten rahojen vastaanottamisesta

SILLANPÄÄ: — Olen ollut, mutta äänettömänä päättäjänä. Ja pyrkinyt tekemään ja olen tehnytkin parannuksen, että en ymmärtänyt silloin seistä suorana asiassa. Sitten kun tämä asia tuli julki ja asiaa ruvettiin käsittelemään niin minä ehdotin silloin, että kun me kaikin olemme nyt näin pahoin asiassa vikaan menneet? niin tehdään kaikin parannus tästä viasta, ja kun nyt suviseurat on ja seurakuntalaisia paljon koossa, niin mennään kaikin ja tehdään jokainen parannus tästä viasta. Niin eräs henkilö kannatti. Mutta sitä ei pantu äänestykseen, kun toinen henkilö sanoi, että ei missään tapauksessa sitä. Voi viedä julkisuuteen, sillä jos SKP saa tämän hampaisiinsa, niin mitä tästä seuraa? - Nyt, vaikkei siitä tehtykään silloin parannusta, nyt me näemme, että sekaannus on syntynyt. Ja nyt sitten yritetään peittää tätä lankeemusta ja ihmisiä ahdistetaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti